czwartek, 31 grudnia 2015

Podsumowanie roku:)

środa, 30 grudnia 2015

Twoje myśli tworzą twój świat.



Znalazłem ciekawy tekst na stronie bardzo zacnego pisma "Charaktery". Początek testu brzmi tak;
"[..]Wiele badań pokazało, jak fatalne skutki wywiera negatywne nastawienie na zdrowie i szczęście ludzi. Poniżej przedstawiamy siedem częstych negatywnych myśli, które towarzyszą chronicznie nieszczęśliwym ludziom." Następnie zostały opisane te myśli: Krytyczne myślenie o sobie, Przyjmowanie negatywnych założeń, Negatywne porównywanie się z innymi, Wspominanie złych chwil, Brak mocy do przeciwstawienia się dominującym ludziom, Skłonność do obwiniania innych, Kłopoty z przebaczaniem sobie.
Zrobiło mi się ciężko po tej lekturze. Tym bardziej że i mi się takie myśli zdarzają. Więc - dla siebie i innych napisałem jak można pomyśleć inaczej:

1. (Krytyczne myślenie o sobie) Akceptacja siebie
Pomyśl o tym, co potrafisz robić, w czym jesteś WYSTARCZAJĄCO dobra/dobry.
Nie musi to być śpiewanie, jak Adele, czy granie w piłkę jak Lewandowski. Ja robię pizzę, która smakuje moim bliskim z znajomym, potrafię zrobić prosty mebel, który się nie chwieje.
2. (Przyjmowanie negatywnych założeń) Przyjmowanie pozytywnych założeń
To, że będzie siebie straszyła/ straszył przewidywaniem najgorszego nie uchroni ciebie przed tym (jeżeli w ogóle tak się stanie). Równie dobrze możesz myśleć, że będzie ok. Wówczas możesz się cieszyć dwa razy. Teraz – przewidując pozytywne konsekwencje i później - gdy już nadejdą. A jeżeli będzie inaczej? Wówczas pomyślisz, co z tym zrobić.
3. (Negatywne porównywanie się z innymi) Uznanie swojej wyjątkowości
Nikt nigdy nie był i nie będzie taki jak TY. Nikomu nigdy nie zdarzyło i nie zdarzy się to, co było / jest Twoim udziałem. Jesteś JEDYNA/JEDYNY. Tak mają wszyscy ludzie (i nie tylko). Więc jaki sens ma porównywanie ? Jeżeli już koniecznie chcesz się porównać porównaj się z sobą w przeszłości.
4. (Wspominanie złych chwil) Wspominanie dobrych chwil
To już było. Nie wróci. Nie zmienisz tego. Pomyśl, co było dobrego w Twojej przeszłości. Czyjś dotyk, spojrzenie, dobre słowo, słońce o poranku, burza nocą? Na pewno były dobre chwile. Poszukaj ich. Da Ci to siłę do myślenia i działania w Teraźniejszości – jedynym czasie, w którym możesz coś zrobić.
5. (Brak mocy do przeciwstawienia się dominującym ludziom) Uznanie swojej mocy i prawa do decydowania o sobie i swoich realacja
To Ty decydujesz o tym, kto nad Tobą „dominuje”. To TY nadajesz moc innym ludziom (a oni karmią się Twoimi emocjami i uległością). Wiesz przecież, że ci „dominujący” wobec innych tacy nie są. Więc odbierz im moc. Zawsze też możesz poszukać innych ludzi, z którymi będziesz czuła się dobrze.
6. (Skłonność do obwiniania innych) Wzięcie odpowiedzialności za siebie
Dzieci są zależne od dorosłych. Tak było miliony lat temu na sawannie. Tak jest i teraz. Więc dzieci nie decydowały, o tym co zrobią. Nie wybierały tego, jak pomyślą. Ale dzieciństwo się kończy. Teraz jesteś DOROSŁA/DOROSŁY. Okoliczności, sytuacje, inni ludzie mają wpływ na Ciebie, ale to Ty decydujesz, co zrobisz, co będziesz myślała/myślał i co czuła/ czuł. Czy tego chcesz, czy nie.
7. (Kłopoty z przebaczaniem sobie) Współczucie i wybaczanie sobie.
Jesteś JEDYNĄ osobą, która nigdy Ciebie nie opuści. Która będzie cierpiała i cieszyła tak jak Ty. Która może – tak jak nikt inny Ciebie zranić i Ciebie ocalić. Zadbaj więc o nią – o siebie. Potraktuj kogoś kogo kochasz - wybacz mu/jej, pociesz go/ją, bądź dla niej/ dla niego dobra. Jest przecież Tobą.
Artur Brzeziński - life coach

poniedziałek, 28 grudnia 2015

„Wiaderko marzeń”, czyli lista rzeczy, które chcemy doświadczyć, zanim umrzemy.

Przełom roku to okazja do refleksji nad tym, co się zdarzyło i zaplanowanie tego, co chcielibyśmy aby się stało. W języku angielskim występuje pojęcie „bucket list” (dosłownie „wiadrowa lista(?)). „Bucket list” to lista rzeczy, które chcemy doświadczyć, zanim umrzemy. (Film „Bucket list” z Jackiem Nicholsonem i Morganem Freemanem w rolach głównych w Polsce był wyświetlany pod tytułem „Choć goni nas czas”). 
W Internecie istniej cały portal poświęcony takim listom. Na stroniehttp://bucketlist.org możesz założyć konto, wpisać to czego chcesz doświadczyć, potem pisać kiedy to osiągnąłeś/-łać. Można też przeglądać (jeżeli wybiorą taką opcję) listy innych osób. Właśnie na tym portalu (300 tys. użytkowników) pojawiła się lista najpopularniejszych pomysłów na rzeczy, które „warto zrobić…” (poniżej).
Można by się zapytać – po co takie listy? Z wielu powodów. W codziennym pędzie robiąc rzeczy, które „musimy, powinniśmy, wypada, inni od nas oczekują” gdzieś może zniknąć czas i energia na to, o czym my marzymy. Może się zdarzyć nawet, że przestaniemy marzyć. Gdy zaś zabraknie marzeń to skąd brać siłę na codzienność? Sporządzenie listy pomaga uporządkować w nas samych to kim jesteśmy i dokąd dążymy. Nasze działania wówczas można uwolnić w pewnym stopniu od bieżącego „radzenia sobie” i nadać im kierunek. Realizując pomysły z listy można też lepiej dostrzec swoją moc.
Pomysły na liście nie muszą być nie zmienne. Tak, jak my się zmieniamy tak i one będą się zmieniać i zamiast „skoku na bangee” pojawi się „spotkanie z dawno nie widzianym przyjacielem”.
Krótce Nowy Rok – jakie Ty wpiszesz pomysły na swoją listę?
Najpopularniejsze pomysły na http://bucketlist.org
1. Pływać z deflinami
2. Zobaczyć zorzę polarną
3. Nauczyć się innego języka
4. Skoczyć na bangee
5. Skoczyć ze spadochronem
6. Odwiedzić każdy kontynent
7. Polecieć balonem
8. Wejść na szczyt wulkanu
9. Być odłączonym/-ną od internetu przez 48 godzin
10. Przejść przez japoński tunel świateł.

środa, 23 grudnia 2015

Czasem warto odpocząć

Czasem warto odpocząć. Dla siebie - bo stres nas niszczy. Dla naszych bliskich - bo gdy stres nas zniszczy to oni także na tym ucierpią.
Dla reszty świata - jesteśmy tu, aby zrobić coś dobrego (tak myślę). Jeżeli mamy się z tego wywiązać to warto mieć siłę, więc warto czasem odpocząć:)





wtorek, 22 grudnia 2015

W świecie "powinności"


"Powinienem, powinnaś, powinni, powinnam, powinniśmy, itd"  
Słowo używane, gdy nie chcemy czegoś zrobić, ale "powinniśmy", gdy nie podoba nam się czyjeś zachowanie bo "wiemy" że "powinno" byc inne. 
Słowo, którym poganiamy i/lub wykorzystujemy do oceniana siebie lub/i innych.
Często temu słowu towarzyszą nieprzyjemne emocje. Gdy nam się nie chce w pracy rozmawiać z nielubianą koleżanką to sobie mówimy: powinnismy to robić. Więc robimy i złość nas ogarnia - na siebie, na nią, na pracę. Prędzej czy później do koleżanki dotrze (zdradzi nas nasz zdradziecki jezyk ciała), że rozmawiamy z nią uważamy, że powinniśmy ale na prawdę to nie chcemy. Wówczas relacja się posypie...choć tego nie chcieliśmy mówiąc sobie, że "powinniśmy". 
Tak jest w wielu innych sytuacjach. Gdy robimy coś bo "powinnismy" prędzej czy później wyjdzie ta nam i/lub innym bokiem (może nawet dosłownie - jak nam wysiądzie żołądek obciążony stresem)
W trosce więc o siebie, swoje zdrowie, relacje z innymi i ich zdrowie warto czasem przyjrzeć się swojemu myśleniu, gdy pojawi się w nim jakaś "powinność"
Warto wówczas krytycznie zastanowić się:
Skąd wiem, że powinienem? Kto tak mówi? 
Dlaczego mam się z tym zgadzać?
Po co mam się z tym zgadzać?
Jak się ma moje "chcę" do "powinienem"?
Co jest dla mnie w tym momencie ważne? 
Co się stanie jak postąpię tak, jak " powinienem"? Jakie są szanse, że tak się stanie? Co wówczas będę czuła?
Co się stanie, jak postąpię tak, jak chcę, a nie jak powinienem?
Jakie są szanse ,że tak się stanie? Co wówczas będę czuła?
Jak - wobec odpowiedzi na powyższe pytania - warto się zachować?
Sporo tych pytań. Jest też niepewność, ryzyko i odpowiedzialność.
Słowo "powinienem, powinni" może zwalniać z myślenia i brania odpowiedzialności. Nie zadaje sobie pytań, nie dokonuję wyborów - robię to, co "powinienem".
Co z tego wynika?
"Powinieneś się" nad tym zastanowić:)