środa, 30 grudnia 2015

Twoje myśli tworzą twój świat.



Znalazłem ciekawy tekst na stronie bardzo zacnego pisma "Charaktery". Początek testu brzmi tak;
"[..]Wiele badań pokazało, jak fatalne skutki wywiera negatywne nastawienie na zdrowie i szczęście ludzi. Poniżej przedstawiamy siedem częstych negatywnych myśli, które towarzyszą chronicznie nieszczęśliwym ludziom." Następnie zostały opisane te myśli: Krytyczne myślenie o sobie, Przyjmowanie negatywnych założeń, Negatywne porównywanie się z innymi, Wspominanie złych chwil, Brak mocy do przeciwstawienia się dominującym ludziom, Skłonność do obwiniania innych, Kłopoty z przebaczaniem sobie.
Zrobiło mi się ciężko po tej lekturze. Tym bardziej że i mi się takie myśli zdarzają. Więc - dla siebie i innych napisałem jak można pomyśleć inaczej:

1. (Krytyczne myślenie o sobie) Akceptacja siebie
Pomyśl o tym, co potrafisz robić, w czym jesteś WYSTARCZAJĄCO dobra/dobry.
Nie musi to być śpiewanie, jak Adele, czy granie w piłkę jak Lewandowski. Ja robię pizzę, która smakuje moim bliskim z znajomym, potrafię zrobić prosty mebel, który się nie chwieje.
2. (Przyjmowanie negatywnych założeń) Przyjmowanie pozytywnych założeń
To, że będzie siebie straszyła/ straszył przewidywaniem najgorszego nie uchroni ciebie przed tym (jeżeli w ogóle tak się stanie). Równie dobrze możesz myśleć, że będzie ok. Wówczas możesz się cieszyć dwa razy. Teraz – przewidując pozytywne konsekwencje i później - gdy już nadejdą. A jeżeli będzie inaczej? Wówczas pomyślisz, co z tym zrobić.
3. (Negatywne porównywanie się z innymi) Uznanie swojej wyjątkowości
Nikt nigdy nie był i nie będzie taki jak TY. Nikomu nigdy nie zdarzyło i nie zdarzy się to, co było / jest Twoim udziałem. Jesteś JEDYNA/JEDYNY. Tak mają wszyscy ludzie (i nie tylko). Więc jaki sens ma porównywanie ? Jeżeli już koniecznie chcesz się porównać porównaj się z sobą w przeszłości.
4. (Wspominanie złych chwil) Wspominanie dobrych chwil
To już było. Nie wróci. Nie zmienisz tego. Pomyśl, co było dobrego w Twojej przeszłości. Czyjś dotyk, spojrzenie, dobre słowo, słońce o poranku, burza nocą? Na pewno były dobre chwile. Poszukaj ich. Da Ci to siłę do myślenia i działania w Teraźniejszości – jedynym czasie, w którym możesz coś zrobić.
5. (Brak mocy do przeciwstawienia się dominującym ludziom) Uznanie swojej mocy i prawa do decydowania o sobie i swoich realacja
To Ty decydujesz o tym, kto nad Tobą „dominuje”. To TY nadajesz moc innym ludziom (a oni karmią się Twoimi emocjami i uległością). Wiesz przecież, że ci „dominujący” wobec innych tacy nie są. Więc odbierz im moc. Zawsze też możesz poszukać innych ludzi, z którymi będziesz czuła się dobrze.
6. (Skłonność do obwiniania innych) Wzięcie odpowiedzialności za siebie
Dzieci są zależne od dorosłych. Tak było miliony lat temu na sawannie. Tak jest i teraz. Więc dzieci nie decydowały, o tym co zrobią. Nie wybierały tego, jak pomyślą. Ale dzieciństwo się kończy. Teraz jesteś DOROSŁA/DOROSŁY. Okoliczności, sytuacje, inni ludzie mają wpływ na Ciebie, ale to Ty decydujesz, co zrobisz, co będziesz myślała/myślał i co czuła/ czuł. Czy tego chcesz, czy nie.
7. (Kłopoty z przebaczaniem sobie) Współczucie i wybaczanie sobie.
Jesteś JEDYNĄ osobą, która nigdy Ciebie nie opuści. Która będzie cierpiała i cieszyła tak jak Ty. Która może – tak jak nikt inny Ciebie zranić i Ciebie ocalić. Zadbaj więc o nią – o siebie. Potraktuj kogoś kogo kochasz - wybacz mu/jej, pociesz go/ją, bądź dla niej/ dla niego dobra. Jest przecież Tobą.
Artur Brzeziński - life coach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz